Säljtips för att lyckas

Här har vi samlat lite säljtips för att maximera försäljningen.

Att sälja på rätt sätt är viktigt för att nå målen. Havskungen har välkända produkter i hög kvalitet som i stort sett alla familjer och hushåll tycker om. Det är produkter som dagligen finns i familjers middagar vilket gör försäljningen enkel. För att lyckas med försäljningen är det några saker som man behöver tänka på och vi har samlat dem här nedan.

Under den aktiva säljperioden får ni också säljtips samt att vi hjälper till med frågor och svar och annat stöd ni kan behöva.

Lyckas med försäljningen

Det fina med Havskungen är att ni som förening eller klass inte behöver sälja flera tusentals produkter för att nå era mål. Med höga marginaler och bra produkter är allting lättsålt. Vi vet  – många föreningar har sålt produkterna tidigare och återkommer kontinuerligt.

Olika roller och olika ansvar. Ni som säljer har lite olika ansvar och funktioner. Här är en kortfattad information om vad det innebär för administratören och för dig som säljer.

Administratör mot Havskungen

  • Du som är administratör har en huvudroll i försäljningsarbetet och i kommunikationen mot Havskungen
  • Havskungen ger er en anpassad webshop
  • Du bjuder enkelt in dina säljare som sedan loggar in med sina egna uppgifter
  • Ett begränsat sortiment gör det enkelt för kunderna att välja
  • Bra överblick på hur mycket ni sålt och vem som har sålt
  • Historik till nästa försäljningsomgång gör det extra enkelt att sälja igen

Till dig som säljer

  • Du blir inbjuden genom din administratör
  • Registrera dig enkelt på sidan
  • Lägg order enkelt från din mobil, eller ta order på papper och lägg sedan in hemma

Bestäm säljmål

Viktigt när ni säljer är att sätta ett säljmål så att ni har samma mål i hela gruppen. Dels blir det roligare när ni alla kämpar mot samma mål men också gör det att gruppen blir mer sammansvetsad.

Om ni behöver tjäna 25 000 kronor och är 20 medlemmar behöver varje medlem bara sälja 5-6 produkter, vilket är väldigt lätt. Prova själv vår kalkylator på startsidan.

Administratören har en nyckelroll i hela säljprocessen och står för motivering och stöd mot de medlemmar som säljer.

Målgrupper för försäljning

Havskungens förenings- och klassförsäljning är grundad för att hjälpa er nå en bra förtjänst på de produkter ni säljer.

Havskungen tar hand om leveransen till era kunder och i och med det behöver ni tänka lite extra på till vilka områden ni säljer. Givna grupper för försäljning är bekanta samt boende i ert närområde. När Havskungen levererar kommer vi med frysbilar och levererar direkt till adressen i ert närområde. För att få effektivitet i denna process kan vi inte förflytta oss över stora avstånd.

Ni kan såklart sälja till andra målgrupper och ett typexempel är att ta med underlag till exempelvis arbetsplatsen. På arbetsplatsen är det oftast personer från olika områden i staden eller i området. Om vi tänker stora städer så kan en arbetsplats har personer spridda över hela staden, från norr till söder. Ni kan såklart sälja till dessa personer men i så fall kommer Havskungen att leverera produkterna till en specifik adress och ni får själva ombesörja att distribuera dem till de som har beställt, exempelvis genom att ta med produkterna till arbetsplatsen.

Ett annat exempel är att man säljer till bekanta eller familjemedlemmar som mormor eller farmor. Kanske bor de inte i närområdet men man kan ändå beställa till dem och förvara produkten till nästa gång man ses och kan överlämna den.

Tänker man på dessa saker vid försäljningen är det inga problem. Havskungen kommer i framtiden att erbjuda leverans genom externa frys partners till adresser som ligger utanför ordinarie säljområde då en ökad fraktkostnad läggs på ordern.

Gör en bra introduktion vid kundmötet

Det är viktigt att ge kunden en bra introduktion med en tydlig presentation. I säljmaterialet finns flera olika fraser ni kan använda som med några få meningar ger kunden en bra bild av vilka ni är och vad ni erbjuder.

Det kan vara lite nervöst första gångerna man ringer på en dörr men ju mer du tränar desto bättre blir du på att få fram budskapet. Det är som med allting annat, träning ger resultat.

En bra sak att göra är att träna hemma framför spegeln och lära dig fraserna. Det är enkelt när du gjort det några gånger.

När kunden öppnar är det viktigt att se kunden i ögonen och vara trevlig.

En bra och kort presentation brukar ge kunden en positiv bild. Tänk att presentationen ska ta ungefär 10 sekunder och sammanfatta varför ni har ringt på dörren och vad som erbjuds. Här nedan finns ett exempel:

Hej, vi heter Sandra och Tomas och kommer från Klass 6 i Stenskolan. Vi är här idag eftersom vi säljer Havskungens produkter för att samla in pengar till vår skolresa. Vi erbjuder produkter från havet som lax, torsk, räkor och som sedan kommer att levereras hem till dig med deras egna frysbilar. Fisk och havsprodukter är välkända och kanske äter ni fisk ibland och nu kan tänka sig att prova en produkt från Havskungen. Vi hoppas ni vill stödja vår klassverksamhet.

Tydligt säljmaterial som stöd

Alla vet hur en fisk ser ut, därför behöver ni inte ha med några demo produkter till dörren. De flesta frågorna kommer handla om kvalitet, förpackning och vad som händer om kunden inte är nöjd. Alla dem är enkla att svara på och finns i säljmaterialet ni enkelt kan visa kunden.

Det material ni har med er är

  • Broschyr med produkter och svar på vanligaste frågorna
  • Orderunderlag

Materialet är tydligt och har ett urval av produkter som gör valen enkla för kunden. Presentationen är snygg och visar produkterna på bästa sätt.

När ni tar order

När kunden har bestämt sig för en produkt kan ni lägga ordern på olika sätt:

  • Direkt i ordersystemet med mobilen
  • Anteckna kundens uppgifter på orderunderlaget

Order direkt i ordersystemet

Väljer ni att registrera orden direkt i mobilen så lägger ni in kundens uppgifter i varje fält samt produkterna som beställs. Systemet räknar ut totalkostnaden och ni ber kunden att betala till ert Swish nummer. Kontrollera att betalningen har skickats på kundens telefon. Spara orden i systemet och kunden får direkt en orderbekräftelse. I den står allting kunden har beställt samt information kring leverans av produkten.

Om kunden inte vill betala direkt vid ordern markerar ni på ordern att kunden ska betala vid leverans. Kunden får som ovan en orderbekräftelsen och med information om att betalning sker när Havskungen levererar produkterna.

Order på pappersunderlag

Att ta order på papper följer samma mönster som ovan men ni måste istället i efterhand lägga in uppgifterna i ordersystemet. När ni gör det kommer en orderbekräftelse skickas till kunden per e-post.

Rapporter och statistik

Direkt när ni lagt ordern syns den i systemet för dig som sålt och för administratören. När du som sålt har tagit första ordern kommer det kännas extra bra och det ger mer motivation till att fortsätta och det blir enklare att nå målen. Alla kan nå framgång tillsammans med Havskungen.

Vanliga frågor

Är det svårt att sälja Havskungens produkter?
Nej. Eftersom det är välkända produkter som används dagligen är försäljningen enkel. Med hög kvalitet och en bra presentation kommer försäljningen gå enkelt.
Vad ska man säga om kunden säger att det är stora förpackningar?
Alla produkter ligger i kartong och allting är styckfryst i portionsförpackningar. Det gör att det är enkelt att lägga in dem i frysen, och även ta fram den mängd som behövs vid varje middag.
Vad svarar jag om kunden säger att det är dyrt?
Förpackningen är större så den kostar lite mer, men portionspriset är lågt och förpackningen räcker länge. Extra bra att alltid ha fisk i frysen, alltid tillgänglig.
© 2020 Havskungen