Här beskriver vi hur en säljperiod hos Havskungen fungerar och vilka olika steg som ingår.
Sätt upp era säljmål
Ni som förening eller klass har bestämt er för att tjäna in lite extra pengar till någon aktivitet. Säkert har ni en tanke för hur mycket ni behöver tjäna för att åka på resa, cup eller på läger. Oavsett era mål så är de uppnåbara eftersom ni har en hög marginal tillsammans med Havskungen.
När ni bestämt försäljningsmålet behöver ni tänka igenom när ni vill starta med er försäljning, hur många som kommer att sälja samt vem som kommer vara kontakt för er förening, det är vad vi kallar administratören.
Skicka in en intresseanmälan
Nu är det dags att kontakta oss och berätta era tankar. Enklast gör ni det genom att skicka in en intresseanmälan direkt på vår sida där ni anger lite information. Därefter tar vi kontakt med er och planerar er säljstart.
När ni säljer tillsammans med Havskungen har ni en säljperiod då ni är aktiva som sen övergår i en leveransperiod. Säljperioden är oftast två veckor och veckan efter levererar vi till era kunder. Det betyder att ni vid försäljningen direkt kan säga till kunden att produkterna kommer att levereras en bestämd vecka som vi tillsammans bestämmer redan vid starten.
Logga in i säljplattformen
Vi på Havskungen lägger upp er som kunder och ser till att allt i plattformen fungerar. På det sättet säkerställer vi att allting är klart för er och ni slipper lägga tid på att gå igenom systemet. När ni loggar in är allting klart. Vi skickar ut inlogg till administratören som sedan bjuder in sina medlemmar eller elever. Dessa registrerar sig enkelt med en länk.
Innan det är dags för start skickar vi ut material till er som säljarna tar med sig. Om något skulle ta slut finns färdiga dokument med er logo, klass- eller föreningsnamn som ni enkelt kan skriva ut om ni behöver fler.
Säljperioden startar
Nu startar alla att sälja och tar med sig broschyrer och orderunderlag. Tänk på att vi på Havskungen kommer att leverera produkterna till det område där ni befinner er. Ni behöver alltså sälja till personer i närheten. Absolut går det att sälja genom att ta med underlag till jobbet med mera men i det fallet kommer ni att få ombesörja leveransen till de personerna själva. Vi levererar inom 1 mil från er förenings adress eller den plats vi kommer överens om. Läs mer om detta i våra villkor samt i frågor och svar.
När ni tar order kan ni göra det direkt på papper i form av orderunderlag där ni skriver ner uppgifterna, eller direkt i själva beställningssystemet från en vanlig mobil. När ni lägger ordern Där anger ni uppgifterna och kunden får en orderbekräftelse direkt till sin mail.
Avslut av försäljningen
När säljperioden närmar sig slutet ser administratören över de order som kommit in. I korthet tittar personen så att allting stämmer och kontrollerar beställningar mot betalningar. Vissa kunder kanske vill betala vid leverans och det går såklart också bra. Det anger ni enkelt vid ordertillfället. Det vanligaste, och enklaste, är att man betalar direkt vid beställningen.
När allt ser bra ut avslutar administratören säljperioden.
Leverans av produkter
Vi tar hand om leveransen till era kunder och kontaktar dem med planerad leveransdag. Passar inte den första tiden så bestämmer vi en ny dag och tid som passar dem. När vi levererat till er kund prickas ordern av som levererad och ni kan se i beställningssystemet vilken status varje order har.
Betalning
När alla produkter har levererats skapas en faktura till er som ni betalar. Hela överskottet mellan det ni fått in av kunderna minus fakturan är det som ni behåller.